Friday 3 February 2012

CYBER RINDU ^_^ (PART 4)


“Alamak! Dah pukul berapa ni? Solat Isyak pun belum. Inilah akibatnya kalau asyik sangat chit chat di internet. Ujie ni pun satu, langsung tak ingatkan aku.Eee..geramnya!!!
“Ujie, kau chatlah dulu. Aku gi sembahyang jap.” Bingkas aku bangun dari kerusi empuk yang masih kelihatan baru.
“ Engkau chat ngan sapa tadi?”
“Jembalang.”
“Siapa As?”
“Jembalang.”
“Jembalang? Tak ada nick lain ke? Pasal dia taruk nama tu hah?”
“Manalah aku tahu.”
“As, jembalang ni hantu jenis apa agaknya?” Berkerut muka Ujie menyoalku.
“Tak pastilah. Rasanya, ‘dia’ selalu muncul dalam mimpi je. Ala..kalau mimpi kena kejar kerbau ke, kena gigit lintah ke, ha jembalanglah tu..kata atuk aku lah.”
“Jembalang ni rasuk orang ke?”
“Entah, mungkin jugak. Isk..sudahlah tu. Ingat kau menyamar je. Jangan mengarut yang bukan-bukan.”
“Taulah aku.” Jawab Ujie sambil tersenyum. Emm..entahlah, sejak aku dapat computer pemberian Along ni jarang sekali aku keluar malam. Kalau tak warung Mak Ngah dan rumah Ujie lah menjadi sasaranku.
Selesai solat aku kembali ke ruang tamu. Kelihatan Ujie sedang mengaru kepalanya dengan muka yang berkerut.
“Ha…kenapa ni Ujie? Engkau kena kick ke?”
“Tak adalah. Cuma aku pelik macam mana mamat ni boleh tahu semua area kampong kita. Dah tu pulak dia cakap dia pernah minum kat warung Mak Ngah. Siap whisper lagi As.”
“Engkau ni biar betul. Itulah aku suruh menyamar, ini tidak yang engkau terus terang kat budak tu buat apa?”
“Manalah aku tahu. Tadi dia cakap dia dari KL. Lagipun takkan budak KL boleh tahu semua kawasan Dong ni.
“Confuse aku. Meh sini,biar aku chat pulak.” Ujie segera bangun dan duduk disisiku. Sejak aku chat tak pernah lagi jumpa orang macam ni. Mana dia tahu agaknya? Setahu aku Cuma 13 rumah je yang ada computer kat pekan Dong ni. Internet? Rumah aku, Shahril, Shazmi, Arman dan Kak Dilla je yang apply internet. Itupun aku dah tahu semua nick dorang. Jembalang? Siapa budak ni?
Jembalang whisper : U tengah tunggu result SPM kan Marion?

Terkejut aku melihat ayat yang tertera di skrin. Hnatu ke budak jembalang ni? Macam mana dia boleh tahu? Eh, jembalang memanglah hantu….

Marion17 whisper: Taklah…kita baru Form 4.

Laju je ayat tu aku taip. Ah.tah boleh jadi ni. Mesti ada komplot yang nak mengenakan aku.

Jembalang whisper: U jangan nak bohong! Budak sekolah cuti tiap-tiap hari ke? Lagipun, budak sekolah ada masa ke nak ronda kampong petang-petang? Form 4 pulak tu..He..he..he..

Mak! Siapa ni? Along pun tak balik-balik lagi. Kalau ada dia senang sikit. Taklah aku terkulat-kulat macam ni.
“Ujie, aku tak tahu nak buat apa lagi dah. Teruklah kita macam ni. Tak seronoklah chat dengan orang yang tahu serba-serbi tentang kita. Engkau da idea siapa punya kerja? Kalua kau tahu..em sakitlah!”
“Ha..abang Man tak? Kan dia baru beli computer.. Mana tahu dia menyamar.”
“Tak logik sungguh. Rasanya dia belum apply internet lagi..Huh..boringnya!”
“Kalau macam tu, engkau tutup jelah As. Tak pun chat ngan orang lain.”

Marion17: Jembalang. I got to go. Sorry….
Jembalang: Why? I baru nak kenal dengan U

Atuk engkau jembalang! Baru nak kenal konon..Kalau tak kenal aku, macam mana leh tahu banyak pasal aku?

Marion17: Tak payah kenallah. Awak pun dah tahu siapa kita kan? Tak payah berlakonlah…

Padan muka kau jembalang! Kalau ya pun intro la skit tak pun bagi clue. Saja buat aku pening kepala!

Jembalang: Sungguh. I serius nak kenal ngan u ni. Takkan tak boleh?
Marion17: Oklah, awak ni siapa sebenarnya? Macam mana awak boleh tahu pasal kita? Kita tak kenal awak pun..
Jembalang: Haa..macam tulah..Nama I Ezurin Shah. Panggil Shah je. Umur baru 22 tahun. Nama U pulak? Yang I tahu As je…

What? Nama aku pun dia boleh tahu. Biar betul!! Ezurin Shah? Tak pernah dengar pun namanya.. Tak apalah..aku layan dulu. Mana tahu karang boleh terbongkar identitinya.
“Ini dah teruk As, nama kau pun dia tahu. Mesti ada orang dalam ni. Kalau tak macam mana dia tahu?”
“Sebab tu kita kena selidik…”

Jembalang: Hello..are u still there? Tido ke chat ngan orang lain?

Lupa pulak aku nak jawab, sorylah ye..

Marion17: Sorry jembalang. Eh, Shah. Nama kita Asfarina. Panggil As cukuplah.
Jembalang: Nevermind. Anyway, sekarang As tengah buat apa?
Marion17: Tak buat pe..Kita lepak je kat rumah. Awak dah kerja ke?
Jembalang: Ya, sayang. Tapi sekarang I cuti..

Sayang? Geli aku! Baru kenal dah nak bersayang-sayang. Apa punya mamatlah. Dengan aku nak panggil sayang? Tolonglah…

          Marion17: Apa sayang-sayang? Kita bukan makwe awaklah. Kita tak sayang awak pun!
         Jembalang: He..he.kalau betul apa salahnya..Kalau I sayang U boleh? Bolehlah..ya sayang…

          Tak kuasa aku! Ni yang malas nak layan ni. Layan lebih-lebih nanati parah! Baik aku blah..
          “Malas aku nak layan dah Ujie..Tengok tv lagi bagus.”
          “Ikut suka engkau lah As. Aku pun dah mengantuk ni. Tak tau lah sempat ke tak nak tengok Pick Of The Week malam ni..” Lemah Ujie menjawab. Ternyata matanya dah kuyu.

            Marion17: Jembalang, kita nak keluar dulu. Awak chat ngan orang lainlah pulak ye..
           Jembalang: Mengapa ni? Marah kan I ke? Sorrylah.. I tak bermaksud nak lukakan hati u..I ikhlas nak kawan ngan u..Please stay for a while…
         Marion17: Taklah..kita dah mengantuk ni..Eh, sebelum tu kita nak tanya sikit, mengapa guna nick jembalang? Buat orang takut je..
            Jembalang: Nak tahu ke?
            Marion17: Haah
            Jembalang: Sebab..I nak rasuk hati dan jiwa u supaya jadi milik I
            Marion17: Ler..ngarut jer..Oklah bye..
            Jembalang: Em..jumpa esoklah k..I nak chat ngan u je.
            Marion17: InsyaAllah. Bye.
            Jembalang: Bye sayang..I’ll be missing u..

            Ya Allah, dah pukul 11.30 malam rupanya. Boleh tak sedar dah jauh malam. Kalau mak ada dah tentu bising ni. Ujie pun dah terlena di sofa..Nak tunggu Pick Of The Week pun dah tak larat. Hal yang Ujie nak bincangkan pun tak jadi. Esok ajelah….
            Along? Mana dia pergi tak balik-balik lagi ni…Sejak dari petang tadi dia keluar, sampai sekarang tak Nampak batang hidungnya. Tak pernah pun dia balik lewat macam ni.
            “Assalamualaikum…” Panjang umur. Tapi tak dengar pun bunyi motornya..Em..aku tak perasan kot.
            “Waalaikumussalam..siapa tu?” Ceh, saja aku pura-pura tak kenal.
           “As, Along ni. Buka pintu ni cepat! Sejuklah…” Dengan serius aku membuka pintu dan terus berlalu kea rah Ujie tanpa memandang ke arah Along.
            “Ingatkan tak nak balik rumah dah..” Selamba aku tujukan ayat tu untuk Along. Sementara itu aku cuba menyedarkan Ujie dari lenanya. “Janganlah marah As. Abang jumpa kawan lama tadi. Lagipun As bukan tinggal sorang. Kan ada kengkawan yang temankan tadi..
            “Kawan mana pulak? Ujie adalah..” Merepek je Along ni.
        “Kawan yang..eh..kengkawan mana-manalah.Kawan jugak kan?” Along membalas sambil tersenyum.
            “As masuk tidur dulu. Nanti jangan pulak tv tu yang tengok Along!”
          “Ok, sweetheart! Have a nice dream!” Aku tersenyum sendiri melihatkan telatah Along. Aku merebahkan diri di sebelah Ujie.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...